יום שלישי, 6 בספטמבר 2016

פרק כ"ח - הכנסת (וד"ש לאקדמיה ללשון העברית)

פרק כ"ח העוסק בכנסת אמור להיות עוד פרק צפוי ושגרתי. בעוד כמה רגעים נדע אם אכן הוא כזה או שיש בו איזה שהוא סוד כמוס המריח פאשיזם או איום דומה מהסוג שהבטיחו לנו מבקרי הספר עוד לפני שראה אור.

אבל בעמוד הראשון של הפרק כבר יש הפתעה נחמדה שגם אותה אבל אפשר לפרש באופן מעוות, אם רוצים, ותודה לאל, יש כאלו שמאד רוצים. הודיתי לאל בדיוק כמו נשיא המדינה חיים וייצמן וחבר הכנסת אמין-סלים ג'רג'ורה, איש 'הרשימה הדמוקרטית של נצרת', שכל אחד מהם הודה לאל במסגרת נאום הברכה 
לכבוד פתיחתה של 'האסיפה המכוננת' בט"ו בשבט תש"ט, 15 בפברואר 1949.

הנה השימוש שאפשר לעשות בדברי הברכה של ח"כ ג'רג'ורה: "ראו איזה יופי! עוד לא עברה שנה מיום הכרזת המדינה, עוד לא נדם שאון הקרב על קוממיות ישראל [כוח גולני וחטיבת הנגב יגיע לאילת רק עוד כחודש מאוחר יותר!!], והנה נציג המיעוט הערבי מודה לאל על פתיחת הכנסת ומתפלל שהאל 'יצליח את דרכנו לעשות למען האזרחים כולם, בלי הבדל' [...]". או משהו כזה.

והנה שימוש אחר: 'משת"פ עלוב נפש, ערבי משתאכנז. טפו עליו, כבר אז'. או משהו כזה.

וכן, המשך הפרק שגרתי וצפוי ומופיע ואמור להופיע בכל ספר לימוד או ערך אנציקלופדי העוסק בתפקידי הרשות המחוקקת, המבנה שלה, דרכי פעולתה, ועדותיה וכן הלאה וכן הלאה וכן הלאה.

טוב עשה הפרק שהזכיר את אתר הכנסת, אחד האתרים החביבים עלי, אבל כדאי היה באותה הזדמנות לציין קיומם של אתרים נוספים המפקחים על עבודת הכנסת מנקודת מבט אזרחית, בראשם OKNESSET המשובח.

למרבה הצער הספר מזכיר בריבוע קטן בעמ' 357 את שני החידושים המגוחכים של האקדמיה ללשון העברית, מוסד מפואר שמדי פעם אבל מנפיץ מלים אבסורדיות כמו למשל 'ראשת ממשלה'. במקרה הזה, כלומר בעמ' 357, מספרים לנו שקואליציה זה יחדה ואופוזיציה זו נגדה. אז הנה אספר לכם סוד: קואליציה זה קואליציה ואופוזיציה זה אופוזיציה. וטלוויזיה היא טלוויזיה ולא ראה-רחוק וטלפון הוא טלפון ולא שח-רחוק וקומביין הוא קומביין (מכונה שקוצרת חיטה) ולא קצרדשעצמונע למרות שהמכונה הזו אכן נעה בעצמה תוך שהיא קוצרת את החיטה ודשה אותה (בצד אחד של המכונה הנוסעת נכנסים שיבולי חיטה ובצד השני נשפכים שבבי קש ובתוך בטן המכונה הזו מצטברים גרעיני חיטה צהובים וחביבים! במו עיני ראיתי). נשבע לכם שזו לא התחכמות שלי הקצרדשעצמונע. אנשים מאד רציניים המציאו את החידוש הלשוני הזה. מזמן אבל. מאז ירשו אותם אנשים שהמציאו את החידושים יחדה ונגדה. בדיוק. מגוחך.


מי שיש לו עוד משהו מעניין לומר על הפרק השגרתי הזה, מוזמן לכתוב תגובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה